Overreaching en overtraining, wat is het precies?
Overreaching en overtraining, wat is het precies?
5 december 2014 

Overreaching en overtraining, wat is het precies?

Overtraining is een term die vrij snel wordt gebruikt door sporters. Omdat overtraining meer is dan ‘een beetje spierpijn’ en even een dagje rust niet voldoende gaat zijn om er van te herstellen, besloot ik meer duidelijkheid te krijgen over verschillende stadia van overtraining. Overreaching, overtraining, wat is het, hoe ontstaat het en hoe lang duurt het voor je er weer af bent?

De symptomen van overreaching en overtraining
Er zijn 2 soorten. De eerste is overreaching, de voorloper van overtraining en een variant met een relatief korte herstel tijd. Overtraining is meer de badass variant. Grootser, intenser en meer dan je eigenlijk aankunt.

Hoe ontstaat het?
Overtrainingsverschijnselen kunnen ontstaan na een zware training waarin belasting op belasting gestapeld wordt zonder voldoende hersteltijd te nemen. Dit leidt tot een ophoping van vermoeidheid waardoor korte overtraindheid ontstaat – ook wel functionele overreaching genoemd. Rust je enkele dagen dan herstel je en kun je daarna weer verder.
Negeer je de symptomen echter dan zal de ophoping van vermoeidheid toenemen en ontstaat er niet functionele overreaching. Hierbij krijg je te maken met verminderd prestatievermogen, slaapstoornissen, vermoeidheid en verhoogde rusthartslag.
De echte diehards die veel te eigenwijs zijn om naar hun lichaam te luisteren komen uiteindelijk in de fase van het overtrainingssyndroom, ofwel volledige overtraindheid. Hersteltijd hiervoor is (vele) maanden.

Functionele overreaching
De voorloper van overtraining.
Symptomen: Vermoeid, zwakker, spierpijn, onrustig gevoel en sportprestaties kosten meer moeite.
Hersteltijd is dagen tot weken.

Niet funtionele  overreaching
Door te zware belasting – bijvoorbeeld door te zwaar trainen en niet voldoende herstel.
Door mindere belastbaarheid – hoe meer stress van buiten af, zoals werk, drukke agenda, stress, hoe minder sterk je bent en hoe sneller de belasting te hoog is.
Een combi – mindere belastbaarheid door veel werk, sport, drukke agenda en tegelijkertijd te lang te zwaar trainen.

Symptomen zijn vermoeidheid, afname prestatievermogen, slapeloosheid (met name inslapen kost moeite), onrustig gevoel, snel geïrriteerd, verminderd concentratievermogen, verhoogde rusthartslag, verminderde eetlust, spierpijn/-stijfheid.

Hersteltijd is weken tot maanden

Overtraining is meer de badass variant. Grootser, intenser en meer dan je eigenlijk aankunt.

Volledige overtraining (overtrainingssyndroom)
Door aanhoudelijk negeren van lichamelijke klachten tijdens niet functionele overreaching ontstaat volledige overtraining.
Symptomen zijn onophoudelijke vermoeidheid, onvermogen om te presteren, slapeloosheid of juist veel slapen, depressieve gevoelens, sterk afgenomen eetlust, ontregelde rusthartslag, grote concentratieproblemen.

Hoe ga je er mee om?
Blijf altijd naar je lichaam luisteren en neem rust als dat nodig is. Wanneer het nodig is verlaag je de intensiteit van je trainingen, pas je een deload-week toe of neem je volledig rust voor een aantal dagen. Wanneer je een coach hebt raad ik je aan deze goed op de hoogte te houden hoe je je zowel fysiek als mentaal voelt. Liever voorkomen dan genezen!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website