Omgaan met perfectionisme kost energie. Hoe ga je daarmee om? | LOSB
Leren omgaan met perfectionisme: 3 handige tips

Leren omgaan met perfectionisme: 3 handige tips

Inmiddels ben ik afgestudeerd, maar op mijn school en verschillende jobs werd dit er echt ingestampt. Prima natuurlijk want als je te maken hebt met product presentatie en ruimtelijke vormgeving, spreken we over het feit dat ‘het oog ook wat wil’ is het niet? Maar leren omgaan met perfectionisme is toch lastig.

Millimeter werk

Als je als stiliste op een fotoset staat, moet de uiteindelijke foto, welke doorgevoerd wordt op het internet, gewoon kloppen. Voor jullie inleving zal ik even een voorbeeldje geven over hoe ik werkte. Soms ben je wel tien minuten bezig met het op de juiste manier neerzetten van een plant bij het stylen van een tuinset. “Wat? Tien minuten?!” Ja, er komt ontzettend veel bij kijken.  Je bent dan aan het ‘sparren’ met de andere stiliste waarmee je op dat moment werkt. Wat vind jij? Moet de plant iets meer naar rechts? Of nog wat tegen de klok ingedraaid worden? En hier spreek ik dan over millimeters. Vind ik dit leuk? JA! Is dit altijd even goed? Nee, niet voor je koppie.

Tussendoor schiet je dan wat beelden om veranderingen te vergelijken. Zo kom je uiteindelijk tot een goed resultaat. Waar je naarmate de dag vordert en de hoofdpijn toeneemt, zeer trots op bent!

Perfectionisme klinkt perfect

Nou, soms is het een vijand. Een perfectionist is vaak druk in zijn of haar hoofd. Ik denk bijvoorbeeld altijd aan hoe ik iets beter kan doen. Hoe kan ik zorgen dat ik dit en dit en dit en dit en dit beter doe. Je begrijpt het al, mijn hoofd draait overuren. Vaak maal ik ’s nachts over deze dingen, wat er dan weer voor zorgt dat ik onvoldoende nachtrust heb gehad.

jezelf zien

Goede resultaten

Als perfectionist wil je alles goed doen. Correctie… beter doen. Dit is alweer zo’n puntje. Beter willen zijn dan iemand anders. Soms leg ik de lat zo hoog, dat het teveel moeite en energie kost. Oke, het levert gelikte resultaten op, en die worden ook beloond maar al die extra tijd (bij het controleren van je eindverslag voor stage die je al 5 keer tot op de puntjes nagekeken hebt bijvoorbeeld), kan ik soms best wat beter gebruiken!

‘Dit is nog nèt niet wat ik in mijn hoofd had’

“Nog beter? Waarom denk je toch dat alles altijd nog beter en perfecter moet?” Oke kijk: we zetten ons graag 100% in om een kick-ass resultaat te behalen. De behoefte om het beste uit onszelf te halen inspireert en motiveert. Ik wil iets zo goed mogelijk doen. Maar wat nou als ik het gevoel heb dat het beste niet genoeg is? Een voorbeeldje: wat ik op dit moment merk, is dat mijn perfectionisme een grote valkuil is om mijn doelen te behalen. Ik ben namelijk nooit eens tevreden.

Onzin

Gek eigenlijk, want het lijkt alsof ik bang ben om het gehele proces te beleven. En misschien ben ik dit ook. Ik wil direct naar die eindstreep. Ik wil al die hindernissen niet tegenkomen, wat uiteraard niet mogelijk is. Als ik een tegenslag heb, verlies ik mijn controle dus ook direct. Eigenlijk moet je het zo zien: Het willen streven naar perfectie is het zelfde als een onhaalbaar doel najagen. Het heeft te maken met hoe wij als perfectionisten gezien willen worden. Maar de invloed op hoe anderen ons zien, hebben we niet.

Als perfectionist denk je vaak aan hetgeen wat anderen vinden. Vinden ze me wel aardig? Wel mooi genoeg? Vinden ze het werk, als ik het zo aflever, wel goed genoeg? Als perfectionist vind je het leuk om ergens mee bezig te zijn, maar je wilt wel altijd een duidelijk resultaat zien. Zolang dat er niet is, ben je niet tevreden.

Hieronder geef ik je drie tips om beter om te gaan met je perfectionisme

1. Er is een middenweg

Een van de kenmerken van perfectionisme is denken in ‘alles of niets’. Een middenweg bestaat niet. Want dan faal je. Maar is dat reëel? Perfectie bestaat niet hè… Blijf realistisch. Blijf ook realistische doelen stellen. Je kan niet in 1 keer naar de eindstreep.

2. Accepteer jezelf

Wees tevreden met wie je bent en hoe je dingen oppakt. Leer van wat je bereikt en neem eventuele kritiek mee. Praat jezelf niet de grond in als een project mislukt of wanneer je met tegenslagen te maken krijgt. Accepteer het en zie het als een les.

3. Complimenteer jezelf regelmatig

Stilstaan bij de successen die je behaalt is goed om te doen. Het is moeilijk, maar het geeft je onbewust bepaalde kracht en energie om een eventuele volgende stap te nemen. Geef jezelf af en toe eens een schouderklopje, ga erop uit voor een lekkere lunch, koop een mooi boek als je daar van houdt etc. etc. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je jezelf wel eens mag trakteren. Je inspanningen mogen beloond worden!

Ik ga mijzelf nu deze vraag stellen: ‘Wat zou het mij opleveren als ik mijn perfectionisme wat meer kan loslaten?’ Onder het genot van een kopje thee en een mueslibol met pindakaas, (wat trouwens een èchte aanrader is) ga ik hier eens over nadenken!

Ohja, nog even een ding: Ik ben van mening, dat succes niet haalbaar is zonder dat je jezelf hebt toegestaan om fouten te maken. Richt je aandacht op de goede dingen. Zo mis je de kans op leerervaring en feedback niet. Enjoy the proces controlfreaks!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website