Motivatie vinden om te sporten: 5 handige tips | LSOB
Motivatie vinden om te sporten: 5 handige tips
6 november 2018 

Motivatie vinden om te sporten: 5 handige tips

Het overkomt iedereen wel eens: geen zin hebben om te trainen. Een motivatiedip. Na een lange werkdag dag is het laatste waar je aan denkt om naar de sportschool te gaan. Toch is in de meeste gevallen een goed idee om alsnog te gaan. Heb je geen zin om naar de sportschool te gaan? In dit artikel helpen we je met motivatie vinden om te sporten.

Tegenzin is een vaag, zeurend gevoel wat vaak nergens op slaat. Waarom heeft iemand wel of geen zin? Als iemand aan je zou vragen waar zin om te trainen vandaan komt, zullen niet veel mensen het antwoord weren. Je wilt niet inspannen, ziet op tegen bepaalde oefeningen of voelt je gewoon niet zo lekker. Maar met onze hulp voel je je binnen no-time weer beter.

Motivatiedip om te gaan sporten

Vaak is het grootste obstakel het daadwerkelijke gaan naar de gym. De letterlijke drempel over. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk. Een goede bak koffie, pre-workout of sportpartner doet al wonderen. Staat je hoofd niet naar een lange sportsessie? Spreek dan af om alleen een aantal oefeningen te doen. Zodra je eenmaal bezig bent merk je vanzelf dat je meer energie krijgt. Die oefening waar je tegenop zag, valt reuze mee en je bent blij dat je niet op de bank bent blijven hangen.

Eigenlijk is er geen excuus om niet te gaan. Dus tenzij je een blessure hebt, ziek bent of al intens hebt getraind, moet je gewoon gaan. Succes behaalt zichzelf niet. Een motivatiedip zou je ook niet moeten tegenhouden om te gaan. Jij besluit namelijk wat je wel en niet kunt doen. Zeg je tegen jezelf dat je geen motivatie hebt om te sporten, dan zul je ook nooit je doelen behalen. Dat klinkt drastisch, maar dat is het ook. Niemand zegt dat succes makkelijk is.

Geen zin om te trainen? Dan maak je maar zin

Het is niet erg als je soms écht geen zin hebt om te trainen. Het is tenslotte menselijk. Maar laat jouw trainingen hierdoor niet beïnvloeden. Ook al voelt het soms alsof die ene training niet uitmaakt, het maakt wel degelijk uit als deel van het grote geheel. Zie het als kans om aan jezelf te werken en een kans om weer een stap dichterbij jouw doel te komen in plaats als een “moeten”. Je doet het (hoop ik) tenslotte voor jezelf.

Visualiseer jouw doel en besef goed dat je dit alleen kan bereiken door hier consistent aan te werken. Stap voor stap, training voor training. De rest is slechts een kwestie van tijd. Plan je trainingen altijd op vaste dagen en tijden in, dat voorkomt dat je een beroep op je beslissingsvermoeidheid moet doen. Op deze manier creëer je een vaste structuur waarbij twijfel geen optie is.

Waarom motivatie of discipline niet nodig is

Wat voor jou een definitie van fit en gezond is, hoeft nog niet de definitie van fit en gezond van een ander te zijn. Toch is goed in je vel zitten en je fysiek sterk en krachtig voelen een belangrijk onderdeel om andere doelen te kunnen bereiken. Maar wat als je geen fan bent van sporten? Wat als je het gevoel hebt dat je over onwijs veel wilskracht, discipline of motivatie moet bezitten om in beweging te komen? Moet je dan alsnog jezelf forceren om naar de sportschool te gaan?

Er zullen altijd personen zijn die van nature meer plezier halen uit sport en beweging dan ander. Toch doe jij jezelf (en jouw lichaam) tekort door het puur op een gebrek aan motivatie te gooien. Je hebt namelijk helemaal geen motivatie of wilskracht nodig! Wat dan wel? Gewoontes. Oude ongewenste gewoontes vervangen door gewenste varianten, wel te verstaan. Je doet er dus slim aan om van sport een gewoonte te maken, om het zo ook leuker te maken.

Jezelf motiveren om te gaan sporten – 5 handige tips

Tip #1: Sport of beweeg met plezier

Hoe houd je sport uiteindelijk het langste vol? Door een vorm van sport te kiezen die je leuk vindt om te doen! Natuurlijk zullen er momenten zijn waarop je geen zin hebt. Maar als jij een hekel hebt aan de sportschool en hier niet van kan genieten is de kans groot dat de sportschool geen duurzame oplossing is voor een fitter lijf.

Misschien beleef jij veel meer plezier aan trainen in groepsverband, zoals CrossFit of Bootcamp in de buitenlucht. Misschien geeft hardlopen jou een onwijze kick, of maak je liever een rustige wandeling door het bos. Of is yoga helemaal jouw ding. Of haal je veel plezier aan paardrijden. Er zijn veel manieren om sportief bezig te zijn en de enige manier om er achter te komen wat bij jou past is door het te proberen.

Tip #2: Loop niet te hard van stapel

Je kan van jezelf verwachten dat je ineens van bankhanger transformeert tot fanatiek sporter die 6x per week aan de slag gaat, maar is dat wel haalbaar voor jou? Focus je liever op een kleine stap in de juiste richting. Wanneer jij je deze stap eigen hebt gemaakt kan je vervolgens weer een stap vooruit zetten.

In plaats van in een week het roer volledig om te willen gooien, dit niet kunnen nakomen, teleurgesteld te raken in jezelf en opgeven kan je beter kleine stapjes zetten die wel uitdagend zijn, maar nog net haalbaar zijn. Spreek met jezelf af dat je begint met 2 of 3x sporten en dit een maand lang voldoet. Na deze maand voeg je nog een dag toe, of voer je de intensiteit op.

Motivatie vinden om te sporten en liften

Tip #3: Ga gewoon naar de sportschool, al is het maar voor vijf minuten

Ook als je een manier van beweging hebt gevonden waar je plezier in beleeft zal je niet altijd zin hebben. Tip: zeg tegen jezelf dat je gewoon even vijf minuten aan de slag gaat. Vijf minuten. Echt, meer niet. Daar kan je geen nee tegen zeggen, toch? Dikke kans dat als je eenmaal bezig bent je toch wat langer doorgaat dan vijf minuten.

Tip #4: Stel een doel en denk aan voordelen

Het stellen van een concreet doel kan je stimuleren ergens naartoe te werken. Let er alleen wel op dat dit een doel is wat vanuit jezelf moet komen: intrinsieke motivatie is namelijk de beste motivatie. Wil je fitter worden omdat het mooi staat op Instagram, of omdat je merkt dat je er meer energie en levenslust van krijgt? Onthoud waar je het voor doet, ook als het even niet goed gaat. Dit helpt je er doorheen.

Tip #5: Wees trots op jezelf, zeker wanneer je een doel hebt behaald

Je hoeft jezelf niet te belonen met eten of alcohol. Wees trots op elke stap die je hebt gezet, klein of groot. Iedere keer dat jij namelijk de afspraak met jezelf nakomt om te sporten groeit jouw zelfvertrouwen en ben je weer een stap dichterbij een kick-ass gezondheid, en is dat niet de beste beloning die er is?

In plaats van te focussen op wat je moet opgeven (zoals een uur tv kijken) of wat je niet leuk vindt (zoals in de sportschool staan), focus je op datgene wat het jou gaat opleveren. Zoals een kick-ass gevoel, meer zelfvertrouwen, beter in je vel zitten en de kans om een gewoonte te integreren waar je meer plezier en voldoening uit haalt dan een uur tv kijken.

Motivatie vinden om te sporten is geen tovenarij

Je staat er niet alleen voor. Elke dag blijven honderden mensen thuis omdat ze ‘geen zin’ hebben of zich ‘niet zo lekker voelen’. Maar jij niet! Want zelfs al gaat het niet zo goed, je gaat gewoon sporten. Zelfs als dat betekent dat het maar 5 minuten duurt, motivatie om te sporten komt voort uit actie. Dus kom van die bank en ga vandaag nog sporten!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website