Moet je iedere 6 weken van sportschema wisselen voor optimale resultaten?
Moet je iedere 6 weken van sportschema wisselen voor optimale resultaten?
6 mei 2014 

Moet je iedere 6 weken van sportschema wisselen voor optimale resultaten?

Iets dat niet stuk is, hoef je niet te maken. En iets dat werkt hoef je niet te veranderen.

Iedere 6 weken heb je weer stress. Je hebt eens gehoord van iemand met dikke biceps dat je iedere 6 weken je schema moet aanpassen zodat je je lichaam laat schrikken en je weer gaat groeien. Maar in die 6 weken kom je ook altijd wel 4 mensen tegen die vinden dat je een slecht schema hebt en dat je hem direct om moet gooien. Je gaat twijfelen, je weet niet meer wat je moet doen en eindigt ermee dat je iedere 4 weken een nieuw schema hebt. Ondertussen heb je niet echt zin meer om constant nieuwe oefeningen uit te zoeken, weet je geen nieuwe combi’s meer en blijf je steken. En ondanks dat je spieren zich kapot schrikken iedere maand gebeurt er weinig. En het vervelende is dat als je eindelijk een schema hebt gevonden waar je je echt goed bij voelt en wat voor je werkt, je maand voorbij is voor je het weet en weer opzoek moet naar iets anders. Lekker dan.

Waarom doe je dat nou toch? Het is echt niet nodig om iedere 4-6 weken je schema helemaal om te gooien. Als je vooruit wilt gaan, moet je vooruitgang boeken. Als jij iedere week een rep meer kunt doen, een kilo meer kunt tillen, sterker wordt en vooruitgang boekt, ben je op de goede weg. En als jij 4 maanden lang op hetzelfde schema progressie blijft maken, is het onnodig om je schema om te gooien.
Je wilt toch vooruitgang? Je wilt toch beter worden? Waarom zou je dan, op het moment dat je vooruitgang boekt en beter wordt, je programma omgooien? Om te ontdekken of je nóg meer vooruitgang gaat boeken? Heb je haast? Waarom zou je miss perfectionist gaan uitgangen als je 1) niet eens weet of een nieuw programma beter is en 2) het programma dat je nu gebruikt je geeft wat je zoekt?

Wanneer je wel je schema om moet gooien

Er zijn redenen te bedenken waarom je je schema zou kunnen omgooien:

  1. Belangrijkste reden: Wat je nu doet, werkt niet. Je kunt nooit 1 rep meer maken en je gewichten gaan niet omhoog. Je lichaam verandert niet. Er gebeurt gewoon niks. Stilstand is geen vooruitgang (volgens negatievelingen is het zelfs achteruitgang, moet je nagaan…). Als vooruitgang je doel is, en je boekt het niet dan doe je iets fout en moet je verder zoeken. Dus pas in dat geval je schema aan.
  2. Je vindt het stom. Je vindt de oefeningen die je doet gewoon echt niet leuk. Je kunt dan stug doorzetten en met veel tegenzin gaan sporten. Je kunt ook even wat bijschaven en aanpassen en vervolgens weer vooruitgang boeken en plezier hebben.
  3. Het geeft je wel vooruitgang, maar niet de juiste. Na enkele maanden keihard trainen en sterker worden heb je biceps waar je vriend jaloers op is maar waar jij je niet goed bij voelt (eigenlijk voel je je wel stoer, maar het is gewoon lastig in bepaalde kleding, dus ja, keuzes, keuzes.). Ondanks dat je wel vooruit gaat, ga je niet in de richting die je wilt. Ook dan moet je je plan van aanpak bijschaven.
  4. Je doelen veranderen. Je hebt veel progressie geboekt maar ziet dat je schouders achter blijven qua progressie. In dat geval pas je je schema  aan passende bij de huidige stand van zaken.

Wanneer je niet je schema om moet gooien

  1. Wanneer je het gehoord hebt van iemand die er echt heel sterk uitziet en het daarom dus maar gewoon doet.
  2. Wanneer je het eens een keer gelezen hebt in de cosmopolitan en dat nou eenmaal je lijfblad is en alles doet wat er in staat.
  3. Wanneer dat wat je nu doet, goed werkt. Stick to it en twijfel niet zo. Je maakt progressie en dat is waar je naar opzoek bent. Maak het jezelf niet onnodig moeilijk.

Hoe weet je of je huidige schema goed is?

  1. Je maakt de progressie die je zoekt.
  2. Je kunt iedere keer 1 rep extra doen, een set extra, meer gewicht tillen, *andere vorm van vooruitgang*. Je gaat vooruit.
  3. Het sluit aan bij je doel en geeft je de lichamelijke veranderingen die je nastreeft.

Dus, vanaf nu heb je iedere maand een hele zondagmiddag over omdat je niet meer constant hoeft na te denken over je nieuwe schema. Zoek naar de progressie die je wilt. Zo lang je sterker wordt, meer reps en/of sets kunt doen, het makkelijker gaat met trainen, je vet verliest, massa aanmaakt of *vul andere vorm van progressie in* doe je het goed. Ook al doe je al 4 maanden hetzelfde. Progressie is progressie en iets dat de resultaten geeft die je zoekt, hoef je niet aan te passen.

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website