Ben je al lid van onze Gratis community?
Meer info + aanmelden

Page content

Hoe kan ik social media inzetten voor mijn bedrijf?

Hoe kan ik social media inzetten voor mijn bedrijf?

Social media inzetten, wat werkt goed? Het gebruik van verschillende sociale media kanalen binnen bedrijven wordt steeds groter. Er zijn grote groepen die Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ inzetten voor hun bedrijf of organisatie. Maar nog niet iedereen benut de mogelijkheden van deze kanalen optimaal. Lees hier wat je moet weten over het zakelijk gebruik van sociale kanalen.

Door middel van social media kun je jouw klanten snel en makkelijk bereiken. Ook geeft het je de mogelijkheid om met jouw klant in contact te komen. Je kunt bijvoorbeeld vragen om ervaringen en inspelen op vragen of klachten. Toch zijn veel (kleine) bedrijven nog niet overtuigd door de kracht van de online kanalen mede omdat het een tijdrovende klus is. Hier zijn een paar tips om toch effectief gebruik te maken van social media.

Bepaal je doelgroep bij social media inzetten voor je bedrijf

Voor dat je start met het aanmaken van verschillende accounts, stel jezelf eerst deze vraag: waar bevindt mijn doelroep zich? En hoe ga ik ze bereiken? Je begint dus eerst met onderzoek naar het online gedrag van jouw ideale klanten. Het is verstandig om ook te kijken naar het gedrag van je concurrenten. Het geeft je vaak handige tips om het nog beter te doen. Belangrijk is om elk kanaal te onderzoeken en te bepalen wat voor meerwaarde het jouw klanten kan bieden. Met welk kanaal en met welke toon bereik jij het gewenste gedrag?

 

Kies een kanaal (of meerdere)

Je hebt inmiddels het gedrag van je doelgroep onderzocht en de verschillende opties bekeken. Het is verstandig om eerst actief te worden op één kanaal en vanuit daar verder gaat uitbreiden. Dit zijn de meest gebruikte kanalen voor bedrijven:

 

  • LinkedIn

LinkedIn is een sociaal netwerk site waarbij gebruikers zakelijke relaties aangaan met bedrijven, organisaties en andere gebruikers zoals bijvoorbeeld collega’s. Het is verstandig om als eigen bedrijf een bedrijfsaccount aan te maken en hier actief te communiceren met de mensen die jou volgen. Reageer op berichten, deel relevante artikelen, video’s en foto’s. Deel resultaten en ervaringen. Laat zien wie je bent, wat je doet en wat je kunt.

  • Facebook

Facebook is een platform waarbij je connecties kunt leggen met vrienden, familie leden en kennissen. Je kunt tevens ook organisaties en bedrijven volgen én het is een ideale plek om een eigen bedrijfspagina op te starten. Ook als kleine ondernemer. Dit platform is namelijk het meest gebruikte social media platform ter wereld en kent ontelbaar veel mogelijkheden zoals adverteren en chatten met klanten.

 

  • Twitter

Op dit platform kun je maximaal 140 tekens delen met personen (of bedrijven) die jou volgen. Je kunt ‘tweet’ ondersteunen door een URL, filmpje of foto. Dit kanaal wordt meestal gebruikt om actueel nieuws te delen en zal voor velen niet de ideale manier zijn om klanten te benaderen. Echter is het een zeer geschikte manier om je volgers te laten zien wie je bent en je brand een stukje verder uit te dragen.

 

  • YouTube

Dit is een platform waar je video’s kunt uploaden en delen met anderen. Ontzettend handig om advertenties, campagnes of vlogs op te plaatsen. Als bedrijf is een eigen YouTube account erg handig omdat deze video’s makkelijk te linken zijn naar je website of facebook kanaal. Daarnaast is YouTube de tweede grootste zoekmachine van de wereld. Dus ook voor online vindbaarheid geen overbodige luxe.

 

  • Google+

Het idee achter Google+ is om de klanten en bedrijven dichter bij elkaar te brengen. Je kunt hier je account aanmaken en ook andere mensen volgen om te zien wat zij te vertellen hebben. Het verschil met Facebook is dat Google+ werkt met speciale kringen. Jij hebt dus zelf in de hand wie jouw post te zien krijgt. Het hebben van een Google+ account helpt mee in het krijgen van een betere positie in de zoekmachine.

 

  • Instagram

Instagram is een platform dat zich vooral richt op het delen van beeldmateriaal, zoals foto’s, video’s of live video’s en stories. Hoewel het veel gebruikt wordt voor  sport, reisfoto’s, kunst of beauty, is Instagram perfect voor bedrijven. Met de juiste foto’s kun je namelijk makkelijk veel mensen bereiken die je dan weer kunt doorlinken naar je website. Je moet uiteraard wel zorgen dat je de juiste doelgroep weet te raken.

 

Deel waardevolle content

Nu je een account hebt aangemaakt is het tijd om te bepalen wat de meerwaarde is van jouw aanwezigheid op het kanaal. Bepaal welke content je gaat delen, wat je doelgroep hieraan heeft en of het relevant genoeg is. De feed van jouw doelgroep loopt namelijk over met posts en informatie. Jouw content moet er uit springen om aan te slaan. Het gebruik van alleen tekst werkt vaak niet meer. Gebruik altijd een sprekende afbeelding, GIF of video.

 

Social Media Adverteren

Investeer als bedrijf in sterke social media campagnes. Op deze manier geeft je de online kanalen een duwtje in de rug. Maar ook vergroot je naamsbekendheid van het bedrijf. Het heeft geen zin om dit maar één keer toe te passen. Je wilt tenslotte zoveel mogelijk mensen bereiken met jouw dienst of product. Dus om meer potentiële klanten te bereiken is er een bepaald ritme nodig met sterke content. Dit hoeft niet altijd in de vorm van een betaalde advertentie zijn. Dagelijkse berichtjes kunnen ook al voor veel verkeer zorgen.

 

Gratis weggevers

Een weggever is  een effectieve manier om je bereik op te bouwen in een relatief korte tijd. Dit hoeft niet per definitie een duur product te zijn, ook een e-book met waardevolle tips is een optie. Door een gratis weggever te delen in ruil voor klant informatie zoals een email adres of telefoonnummer, verzamel je contact gegevens. Welke je kunt opvolgen via email of telefoon, om zo een band te bouwen en klanten te werven.

 

Interactie met je doelgroep

In de ideale situatie wil jij iedere bezoeker laten reageren en liken. Dit werkt alleen als je sterke engagement met je doelgroep creëert. Stel daarom je volgers eens een vraag. Ga een dialoog aan met je klant en laat zien dat jij klaar staat voor opmerkingen of vragen.

Het geeft de klant het gevoel dat het niet meer een eenrichtingsverkeer is. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om via Instagram Stories te delen die je kunt richten aan je publiek. Zij kunnen dan via een persoonlijk berichtje hierop reageren. En ook facebook heeft een chatfunctie. Maak gebruik van empathie en luisterbereidheid.

 

    Comment Section

    0 reacties op “Hoe kan ik social media inzetten voor mijn bedrijf?

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Phoenix WebsitePhoenix Website