Ben je al lid van onze Gratis community?
Meer info + aanmelden

Page content

Hoe maak ik een eigen online programma?

Hoe maak ik een eigen online programma?

Een online programma is een cursus die gevolgd kan worden door jouw klanten vanuit hun eigen vertrouwde omgeving, online. Dit is voor zowel de klant als de maker onwijs fijn. Je hoeft namelijk nergens fysiek aanwezig te zijn en je maakt je bedrijf in één klap super waardevol. Maak hoe maak ik een eigen online programma?

Van start

Besef je 1 ding: Met een online training of cursus ben je er niet. Je hebt de inhoud nodig, een platform om de cursus/training op te zetten, goede online en offline sales skills, moet in staat zijn je product te verkopen, sales pagina is nodig, converterende website, adverteer-skills (of iemand die het voor je doet), zichtbaarheid, klantenservice, enzovoort.

Het wordt tegenwoordig gebracht alsof je met je eigen online training intens rijk wordt. Maar de werkelijkheid is vaak totaal anders. Maar goed, naast deze korte wake-up call nu de stappen om aan de slag te gaan 😉

Als je goed weet waar je bedrijf voor staat, wie je doelgroep is en wat jouw X-factor is, kun je van start. Weet je dat nog niet? Begin dan hier:

Schrijf het als een boek

Door een cursus aan je klanten aan te bieden, creëer je een vorm van autoriteit en expertise. Jij levert waarde én je helpt mensen. Om je klanten goed van dienst te kunnen zijn is het verstandig om je online training te bekijken als een boek. Een boek bestaat namelijk uit een titel en verschillende hoofdstukken. Deze hoofdstukken zijn de modules van jouw training. Wat wil je delen? Welke waarde wil jij jouw klanten bieden? Wat is een verstandige indeling?

Wanneer jij het antwoord hebt op de belangrijkste vragen is het tijd om de content te maken.

Promoot voor je klaar bent

Begin al met zichtbaar worden ver voordat je product of cursus klaar is. Onderstaande video behoedt je voor de aller grootste fout die er vaak gemaakt wordt:

Kortom: wees zichtbaar, verzamel al early adopters, ga de baan op en wacht niét tot alles af is.

Creëer een digitale leeromgeving

Om het toegankelijk te houden voor de klant is een fijne digitale leeromgeving ontzettend belangrijk. Maak daarom voor je online programma een aparte leeromgeving om zo onoverzichtelijkheid te voorkomen. Maak het ook jezelf makkelijk door elk hoofdstuk dezelfde indeling te geven. Je klanten zullen dit waarderen, want iedereen houdt van duidelijkheid.

Maak een landingspagina

Zorg ervoor dat je op de juiste manier een landingspagina/verkooppagina schrijft. Hiervoor zijn concrete richtlijnen. Nu zijn er verschillende invalshoeken. Zo heb je verkooppagina’s die bestaan uit lange teksten, verhalen, ‘herken jij dit ook?!’ vragen etc. En die kunnen heel goed werken. Maar niet voor iedereen. Of voor ieder product. Soms zijn kortere, concretere pagina’s veel effectiever.
Test dit bij voorkeur. Wij ervaren zelf per product en dienst andere resultaten en ook binnen de doelgroepen van onze twee verschillende bedrijven zien we heel veel verschil.

Daarom: Test. Houd principes aan die bewezen effectief zijn én blijf bij jezelf.

Wij kregen vrij recent nog de opmerking ‘ik vind je pagina persoonlijk helemaal niet zo goed. Ik mis een verhaal van jullie zelf en mis ervaringen’ van iemand die besloten had haar mening te moeten geven. Terwijl de conversie zeer hoog lag. Het was niet een standaard pagina op de long-copy sales manier geschreven. Maar vanuit onszelf: praktisch, actiegericht en to the point.
Werkte briljant.
En precies datgene werkte bij onze andere doelgroep totaal niet.
Je wilt nooit luisteren naar meningen of gevoel. Maar kijken naar de feiten. Meet álles in je business.

Bouw een killer email automatisering

Leuk allemaal, zo’n cursus en zo’n landingspagina. Maar via rechtstreeks adverteren naar die verkooppagina ga je de oorlog niet winnen. Maar weinig mensen kopen van je als ze je niet kennen. Daarom wil je een band met ze opbouwen. Dit kan perfect via je emaillijst. Richt op leads verzamelen, stuur hen 1-2x per week veel waarde (hoeveelheid mails is ondernemings-gebonden) en doe daarin af en toe (!) een verkoop.

Je geld gaat namelijk NIET zomaar binnenstromen als je cursus af is en je 1 facebook advertentie hebt lopen. Je hebt zwaarder geschut nodig.

Veel mensen hebben uren aan waarde nodig van je, voor ze kopen. Ze willen in totaal eerst uren (vaak tot wel 7 uur) besteed hebben aan je facebook posts, blogs, podcasts, video’s, emails, webinars, seminars, eboeken, enzovoort. Bouw een band. Kom vanuit waarde. En zet een goed converterende email automatisering op zodat je van leads klanten maakt.

Wees niet naïef

Je kunt heel goede omzetten draaien met een waardevolle cursus. Maar vanzelf gaat het niet. Blijf zichtbaar – iedere dag. Blijf van waarde – iedere dag. Blijf meten van de cijfers – iedere dag. Blijf adverteren op leads – iedere dag. Blijf in contact met je doelgroep – iedere dag. En blijf dat doen. Zodat je vanuit daar een merk bouwt, bekendheid krijgt en mensen met jou willen samenwerken.
Een cursus gaat je niet instant rijk maken als je onbekend bent en nog niks hebt opgebouwd. Hoe hard dat ook kan klinken, het is de realiteit.
Laat de wereld zien wat je in huis hebt – iedere dag. En dan, als je alle puzzelstukjes op de plek hebt liggen, ga je fantastische dingen neerzetten.

 

Al deze noodzakelijke stappen voor business succes gebundeld bij elkaar vind je trouwens in onze Kickassleven.nl Universiteit (let op: dit is absoluut géén plek waar je een online cursus leert maken. Het is wel de enige plek waar je letterlijk alles vindt om je bedrijf heel succesvol te maken, zélfs als je online cursussen biedt).

    Comment Section

    0 reacties op “Hoe maak ik een eigen online programma?

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Phoenix WebsitePhoenix Website