Een ultiem leven deel 3. Het derde en laatste deel van de blog reeks.
Een ultiem leven deel 3: Oude en nieuwe gedachtes

Een ultiem leven deel 3: Oude en nieuwe gedachtes

Het ultieme leven creëren zal er voor iedereen anders uitzien: van het starten van een eigen bedrijf, tot wereldreizen, het overwinnen van een ziekte, mentaal sterker in je schoenen komen te staan, een keuze maken waar andere je gek voor verklaren maar waarvan je weet dat dit de juiste keuze is. Hierover meer in ultiem leven deel 3.

Een ultiem leven deel 3: De juiste stappen

Alleen.. Hoe creëer je nou een ultiem leven en een ultiem lichaam? In  deel I gingen we aan de slag met de bestemming waar jij heen wil. In deel 2 keken we welke fases er zijn qua gedragsverandering en in welke fase jij zit.

Daadwerkelijk actie ondernemen en dit consistent volhouden zijn misschien nog wel de meest uitdagende fases, omdat je hier daadwerkelijk bezig bent stappen van A naar B te zetten en oude gedragspatronen vervangt door nieuwe gedachtes.

Hersenactiviteit

Het oudste deel van jouw hersenen geeft namelijk niet zoveel om jouw dromen, doelen, wensen en droom fysiek: het zit in ons geprogrammeerd om te overleven, en het liefst op een manier die zo makkelijk mogelijk is. Maar.. Wat voor oude gewoontes en oude gedachtepatronen geldt, geldt uiteindelijk ook voor nieuwe gewoontes en nieuwe gedachtepatronen.

Hoe vaker je een bepaalde gedachte en handeling herhaalt, hoe beter je er in wordt en hoe sterker deze gedachte uiteindelijk ook wordt. ‘Je bent wat je denkt’ was nog niet zo’n gekke uitspraak.

5 gedachten die je moet aanpakken

Oude gedachte 1:

Ik ga toch falen, ik kan niet veranderen want ik heb niet voldoende doorzettingsvermogen/geld/kwaliteiten en capaciteiten.

Nieuwe gedachte: Er bestaat inderdaad de kans dat wat ik wil bereiken niet meteen bij poging 1 lukt, maar misschien wel bij poging 2,3 of 100. Als ik het niet probeer weet ik zeker dat er niets veranderd. Ik stop niet meer voordat ik daar ben waar ik zijn wil.

Tip: Het is niet erg om (faal)angst te hebben, zolang jij jouw acties hier maar niet door laat beïnvloeden. Als jij je laat leiden door angst voor het onbekende zal je immers nooit buiten de gewaande banen treden en jouw comfort zone kunnen doorbreken.

Oude gedachte 2:

Ik weet niet waar ik moet starten dus ik kan beter niet starten. Ik ben er nu nog niet klaar voor, ik begin morgen (of maandag) wel.

Nieuwe gedachte: ik weet niet welke stappen er allemaal bij komen kijken, maar ik kan wel uitzoeken welke eerste kleine stap ik vandaag nog kan zetten. Vanuit daar kan ik weer verder kijken naar de volgende (kleine) stap.

Tip: Je hoeft niet te wachten tot de omstandigheden perfect zijn en de maan en de sterren in de vorm van een eenhoorn aan de sterrenhemel staan. De omstandigheden voor een nieuwe spannende stap zullen nooit perfect zijn of zich uit zichzelf aandienen, die zal je zelf moeten creëren. Als je wacht ‘tot je er klaar voor bent’ zal je er waarschijnlijk nooit klaar voor zijn

Oude gedachte 3:

Ach, het valt wel mee, ik heb niet zo’n last van mijn huidige situatie en huidige gewoontes. Anderen in een vergelijkbare situatie hoor ik er immers ook niet over klagen.
Nieuwe gedachte: er zit een verschil tussen ‘niet zoveel last van hebben’  en oprecht geluk en voldoening uit het leven halen. Ook ik heb het recht op een ultiem leven en een ultiem lichaam in plaats van een zesjes mentaliteit.

Tip: Het maakt niet uit wat anderen wel of niet doen en waar anderen zich wel of niet goed bij voelen, het doet er toe wat JIJ doet en hoe JIJ je voelt. Alleen zal je daar wel zelf voor moeten zorgen.

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website