Ultiem leven deel 2: Hoe pak jij het aan in het leven?
Op naar een ultiem leven deel 2: waar sta jij nu?

Op naar een ultiem leven deel 2: waar sta jij nu?

Een ultiem leven creëren zal er voor iedereen anders uitzien: van het starten van een eigen bedrijf, tot wereldreizen, het overwinnen van een ziekte, mentaal sterker in je schoenen komen te staan, een keuze maken waar andere je gek voor verklaren maar waarvan je weet dat dit de juiste keuze is. Of eindelijk het fysiek bereiken waarvan je dacht dat je het nooit kon bereiken. In ultiem leven deel 2 gaan we hierop door.

Creer een ultiem leven deel 2

Alleen.. Hoe creëer je nou een ultiem leven? In deze driedelige blogreeks gaan we in op de basis zodat ook jij jouw dromen en doelen kan waarmaken. In deel 1 gingen we aan de slag met vragen om jouw droomleven duidelijker voor ogen te krijgen.

Vandaag gaan wij kijken waar je nu staat en welke stappen jij kan nemen om bij jouw gewenste eindpunt te komen. Weten waar je naartoe wil is één, maar daadwerkelijk actie ondernemen om een verandering te creëren is een tweede. Vaak zal je pas wanneer de pijn van jouw huidige situatie groter is dan de voordelen die er aan verbonden zitten of de voordelen van jouw gewenste situatie zo aantrekkelijk zijn besluiten pas echt een verandering te creëren.

Het Stages of Change model is een tool om verschillende fases van gedragsverandering te weergeven. In welke fase bevind jij je nu? Lees het hieronder

Fase 1 – Pre-contemplation: ontkenning

In deze fase ben jij je nog niet bewust van jouw huidige knelpunten. Je hebt misscien een baan die je verschrikkelijk vindt, maar ach, werk hoort ook niet leuk te zijn toch? Of misschien heb je overgewicht maar ‘zit het nou eenmaal in de familie om zware botten te hebben’. In deze fase zal je nog niet willen veranderen of zal je de oorzaak van het probleem buiten jezelf zoeken.

Fase 2 – Contemplation: erkenning

In deze fase erken je dat je wellicht een probleem hebt en jij hier een indeel in hebt. Je wil het wel veranderen, maar je hebt nog geen idee hoe je dit moet aanpakken en of je dit wel kan. Je wil wel afvallen, maar je hebt geen idee hoe je dit moet aanpakken met voeding of sport. ‘Ik hou nou eenmaal teveel van eten!’ Of je zou stiekem wel een andere baan willen, maar kan je dan nog wel jouw huur betalen? En waar vind je dan een andere baan, zal je wel aangenomen worden?”

Fase 3 – Preparation: verkenning

In de volgende fase ga je voorbereidingen treffen om actie te ondernemen. Je gaat bijvoorbeeld op zoek naar coaches die gespecialiseerd zijn in sport en voeding en je kijkt eens rond welke sportscholen er bij jou in de buurt zitten. Of je gaat of zoek naar vacatures en vraagt aan een vriendin met een toffe baan of er bij haar geen vacatures vrijkomen. Je gaat op onderzoek uit en vergelijkt verschillende opties met elkaar.

Fase 4 – Action: tijd voor actie

Nadat je onderzoek hebt gedaan besef je dat je actie moet ondernemen wil jij een verandering creëren. Je maakt bijvoorbeeld een intake afspraak met een coach en haalt andere boodschappen dan voorheen in huis. Of je verstuurt jouw sollicitatie en motivatie brief naar verschillende bedrijven, maakt een profiel aan om te reageren op vacatures en zoekt iedere ochtend naar de nieuwste vacatures.

In deze fase besef je dat, hoe moeilijk ook, de verantwoording van jouw gedrag en huidige gewoontes bij jezelf ligt. De enige manier om een ander resultaat te krijgen is door andere acties te ondernemen: door kleine stappen te zetten en te experimenteren met verschillende methodes.

Fase 5 – Maintenance: volhouden

Voordat je oude gewoontes hebt omgezet naar nieuwe gewoontes zal je jouw nieuwe gedrag langere tijd moeten uitvoeren en volhouden. Hoe lang? Dat hangt maar net van de complexiteit af (daar is helaas geen 21 dagen formule voor). Volhouden kan wellicht nog wel het lastigste stukje zijn omdat de kans op terugval hier het grootst is.

Misschien gaat het afvallen niet zo snel als je zou willen waardoor je geneigd bent jezelf te troosten met een reep chocola met de gedachte ‘zie je nou wel, ik kan niet afvallen!’ Of misschien begin je na vier afgewezen sollicitaties te denken ‘ach, zo slecht heb ik het toch ook niet bij mijn huidige werk?’

Een nieuwe aanpak

In deze fase is het heel belangrijk op moeilijke momenten toch door te blijven zetten en indien je een terugval krijgt jezelf weer te herpakken en een deel van het proces weer opnieuw te verlopen. Maar dan wel beter voorbereid, met meer leerervaring en beter wetende wat niet werkt.

Misschien dat je de weken erna ineens wel progressie begint te zien aan jouw lichaam. Of vind jij onverwachts een na tien keer solliciteren wel jouw droombaan.

Een deel van het proces is namelijk ook accepteren dat het een proces is, met ups en downs. Met zowel stappen naar voren als achter. Zolang je maar nooit opgeeft zal je altijd een manier vinden om jouw aanpak bij te schaven zodat ook jij van punt A naar punt B kan komen.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website