100% aanwezig zijn tijdens sales. Wat bedoelen we daarmee en waarom is dat essentieel?
Denk eens terug aan een gesprek dat je gehad hebt met een prospect, familielid of je vriendin. Een gesprek waarin jij vertelde en waar de tegenpartij geen enkele vraag terugstelde, maar direct zijn eigen verhaal vertelde. Of een gesprek waarbij de tegenpartij wel vragen stelde, maar van het type vragen dat totaal niet logisch is aan de hand van wat je net vertelde.
Heb je zo’n gesprek in gedachte?
Welk gevoel gaf dat gesprek je?
Waarom je altijd 100% aanwezig moet zijn
Zeer waarschijnlijk voelde je je niet gehoord, kreeg je minder zin om de rest van je verhaal te vertellen en was je niet van plan het achterste van je tong te laten zien. Dit is wat er gebeurt met prospectgesprekken die jij als ondernemer voert, waarbij je of een script opleest, of met je gedachtes ergens anders bent en niet de juiste wedervragen stelt.
100% aanwezig zijn zorgt ervoor dat je volle aandacht hebt voor de persoon die je spreekt. Je luistert aandachtig. Je pikt kleine dingen uit het verhaal en stelt daarover een nieuwe vraag. Je geeft oprechte aandacht aan de ander waardoor diegene zich gehoord voelt. Diegene zal zich vervolgens weer veel gemakkelijker voelen waardoor hij meer vertelt en jij weer betere vragen kunt stellen.
Gevolg van aanwezig zijn in sales
Een potentiële klant die zich echt gehoord voelt.
Jij hebt de echte kern van het probleem te pakken gekregen door je goede vragen.
Mocht de prospect bezwaren hebben kun je die probleemloos tackelen omdat je zo goed geluisterd hebt naar zijn verhaal dat je terug kunt pakken op de dingen die hij heeft gezegd.
Betere resultaten in business. Diepere connecties. Een win-win situatie.
En 100% aanwezig zijn hoeft niet alleen in sales he ;) Is ook tof voor alle andere mensen om je heen. Onverdeelde aandacht geeft de beste gesprekken, het meeste diepgang en het beste resultaat.