Een persoonlijk verhaal over hoog gevoelig zijn | LSOB
Wanneer je hooggevoelig bent: een persoonlijk verhaal
21 november 2016 

Wanneer je hooggevoelig bent: een persoonlijk verhaal

Toen ik de diagnose borderline kreeg wist ik meteen dat ik ook hooggevoelig ben. Als kind was ik snel overprikkeld en wou ik graag leuk gevonden worden door iedereen. Hooggevoeligheid wordt ook wel HSP genoemd. Toch zitten er voor mij ook voordelen aan.

Symptomen van een HSP-er

  • Stemmingen van anderen goed aanvoelen
  • Opmerkzaam en aandachtig
  • Ervaar, reflecteer en voel diep intens
  • Een afkeer voor specifieke indringende prikkels
  • Vaak de tijd nodig om alleen door te brengen
  • Vind kwaliteit en bevrediging van het werk zeker zo belangrijk als wat je ermee kunt verdienen

De voor- en nadelen van HSP zijn

Ik zie meer dan anderen en ik  heb vaak sneller door wat er speelt tussen mensen. Ik voel stemmingen aan en heb vaak aan een half woord genoeg. Je kunt dit nog sterk in je voordeel gebruiken wanneer je leert direct te communiceren vanuit het gevoel. Een nadeel is wel dat er allerlei dingen naar binnen denderen zoals negativiteit en botheid van andere mensen. Een hooggevoelig persoon zoals ik raakt daar eerder door van slag en heeft tijd en rust nodig om alle impulsen te verwerken.

Gelukkig kan ik er nu beter mee omgaan, eerst durfde ik niet eens meer de supermarkt in. Mijn vriend moest overal mee naar toe, ik was super onzeker. Nu sport ik bij de grootste sportschool bij ons in het dorp, ga ik naar de bakker en heb ik een 40-urige baan op kantoor met wel 200 collega’s.

En natuurlijk heb ik nog steeds mijn ups en downs maar ik heb geleerd om het vooral bij mezelf te houden. Emoties van anderen laat ik ook bij anderen en neem ik niet meer mee.

Drie tips als je ook hooggevoelig bent:

1.       Bepaal voor jezelf een slaap- en ochtendroutine

Zet minimaal twee uur voor het slapen gaan alle elektronische apparatuur uit en ga over tot kalmerende bezigheden, zoals het lezen van een inspirerend boek. Zorg dat je ochtend ook rustig verloopt. Besteed 30 minuten aan yoga of meditatie. Daarnaast is schrijven of lezen ook aan te bevelen.

2.       Herken je triggers

Alle HSP’s zijn verschillend, dus is het belangrijk om vast te stellen welke prikkels je ongemak bezorgen. Iemand kan er de voorkeur aan geven gewelddadige of actie films te mijden, terwijl de ander deze juist opzoekt en hier geen last van ervaart.

3.       Plan vooruit

Als je gevoelig bent voor lawaai en mensenmassa’s, vermijd dan het bekijken van een nieuwe film op zaterdagavond of uit eten te gaan tijdens de piek van de avond. Ga dus naar vroegere voorstellingen of ga die film op een doordeweeks moment bekijken. Zorg dat je eerder op de avond dineert, want restaurants hebben het dan vaak rustiger.

4.       Focus je niet alleen op triggers, maar ook op de voordelen

Hooggevoeligheid is niet iets waar alleen nadelen aan zitten, want zoals ik al toelichtte bij voor- en nadelen ben je ook in staat stemmingen beter aan te voelen, ben je opmerkzamer en kan je meer genieten van verdieping en kwaliteit in je werk en sociale contacten.

Hooggevoelig zijn is een gave als je weet hoe je ermee om moet gaan.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website