Hoe overwin je uitstelgedrag, zonder dit uit te stellen? Een goede vraag.
Hoe overwin je uitstelgedrag, zonder dit uit te stellen?

Hoe overwin je uitstelgedrag, zonder dit uit te stellen?

In deze blog wil ik het graag hebben over uitstel gedrag. Toen ik vroeger op de basisschool zat, in de tijd dat internet nog per minuut werd betaald, enorm duur was en lang niet zo veel opties had, was ik altijd snel klaar met mijn huiswerk. Ik werkte veel vooruit en hoefde me eigenlijk nooit te haasten voor iets. Maar hoe overwin je uitstelgedrag als het niet zo makkelijk gaat?

Tegen de tijd dat ik tien jaar geleden ging studeren hadden we opeens smartphones en YouTube. Het internet was iets geworden waar je veel tijd aan spendeerde zonder altijd erg nuttig bezig te zijn. Opeens werd het indelen van mijn tijd een probleem. Uitstel gedrag voerde tegen die tijd de boventoon in mijn leven, mede gevoed door onzekerheid, en vooral gedurende mijn eerste jaar heb ik menig nachtje moeten doorhalen om een deadline te halen.

“Nu ga ik het beter aanpakken”

Ieder jaar nam ik mijzelf voor om mijn leven te beteren: “dit jaar ga ik echt op tijd met alles beginnen om te voorkomen dat ik uiteindelijk weer in de stress zit en heel de nacht moet doorwerken.” Misschien is het een studentendingetje, maar uiteraard lukte dit niet. Ik had een baantje, een sociaal leven en mede door de komst van de vele prikkels van verschillende media had ik soms moeite om mijn tijd juist in te delen.

Tegelijkertijd was ik echter ook een enorme perfectionist en weigerde ik een deadline te missen. Dus uiteindelijk gingen er altijd wel weer wat uurtjes slaap verloren. Mijn studie ben ik verder zonder problemen doorgekomen, dus wellicht was het allemaal niet zo erg, maar het was een stuk minder stressvol geweest als ik iets beter mijn tijd had ingedeeld. En toen kwam in 2015 een tweede studie.

“Nu ga ik het echt anders aanpakken”

Nu nam ik mijzelf wel echt voor om het anders te gaan doen, want ik was wat ouder en nachtjes doorhalen vielen echt niet meer zo goed als vroeger dus dit moest ik zien te voorkomen. Aan het begin van ieder semester ben ik overzichten voor mijzelf gaan maken met wat ik per week moest doen. Wanneer een onderdeel was voltooid vinkte ik dit af. Dit gold voor werkelijk alles wat ik moest doen, van leeswerk tot kleine opdrachten en belangrijke deadlines.

Doordat je steeds voor jezelf iets afvinkt, creëer je een positief gevoel bij jezelf. Je ziet voor je wat je hebt gedaan, dat je iets voltooid hebt en goed op schema ligt met je werkzaamheden. Hiermee zorg je voor een gevoel van rust en overzicht.

Mijn tip om uitstel gedrag te voorkomen

Wanneer je moeite hebt om je tijd goed te verdelen is het ten eerste belangrijk om jezelf te ontdoen van te veel prikkels. Zet Sociale Media even uit en maak afspraken met jezelf. Bijvoorbeeld dat je pas iets anders mag gaan doen of kijken wanneer bepaalde zaken gedaan zijn. Zo kan je later ook veel beter genieten van het leuke. Maak verder overzichten voor jezelf en bepaal welke zaken prioriteit hebben en welke eventueel kunnen wachten. Dit geldt zowel voor studie als werk.

Tot slot, prop je dagen niet te vol en eis niet het onmogelijke van jezelf. Zorg dat er altijd wat ruimte is ingeschaald voor rust en om iets leuks te doen. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je studie- en/of werkuren veel beter benut worden, want wanneer je af en toe je rust pakt, functioneer je des te beter als het er op aan komt.

Liefs,

Alette

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website