Zelfdiscipline creëren in 5 stappen; bereik je grote doelen | LSOB
5 manieren om zelfdiscipline te ontwikkelen

5 manieren om zelfdiscipline te ontwikkelen

Zelfdiscipline zul je nodig hebben wanneer je grote doelen wilt bereiken. En de enige persoon die verantwoordelijk is voor het bereiken van deze doelen ben jijzelf. Natuurlijk eventueel met hulp van anderen, maar zonder eigen opgebouwde zelfdiscipline kom je er niet. Of je nou gezonder wilt eten, meer wilt sporten, een marathon gaat lopen of traint voor een bodybuildwedstrijd, zonder discipline en motivatie gaat dat zeer zwaar worden. Maar hoe ontwikkel je de vaardigheid zelfdiscipline?

Zet mini stapjes

Geen enkel proces of doel wordt gerealiseerd in één dag. Geduld hebben is in dit geval het sleutelwoord, want zelfdiscipline ontwikkel je stap voor stap. Hoe meer je het traint, hoe sterker en beter je zelfdiscipline wordt. Neem nou sporten. Wanneer je alles in één keer wilt doen, meteen een perfect schema wilt volgen en jezelf overvraagt, dan is de kans op een blessure en daardoor een stap terug heel erg groot. Dat gaat ook zo met zelfdiscipline. Door kleine stapjes te zetten en beslissingen te nemen leer je stap voor stap je zelfdiscipline te ontwikkelen, zonder jezelf voorbij te lopen en terug te vallen in oud gedrag.

Zoek je motivatie en je slechte triggers

Leer van wat je doet! Soms is het heel moeilijk om tegen honger in te gaan, soms zijn de stemmen in je hoofd hard aan het schreeuwen dat je een hap pindakaas moet nemen. Leer op welke momenten dat voorkomt, ontdek welke situaties voor jou moeilijk zijn of wanneer je weerstand laag is. Als je dat weet, kun je soortgelijke situaties voorkomen of vermijden. Zorg dat je weet wanneer je ‘zwak’ bent en ontloop de slechte triggers op die manier.

Maak het jezelf makkelijker door de verleidingen weg te nemen. Hang bijvoorbeeld foto’s op van je einddoel, of zet kruisjes voor alle goede stappen die je hebt gezet. Ontdek wat je motiveert en waar je energie van krijgt, want dat zal  bijdragen aan het makkelijker maken om de zware momenten te overwinnen.

Je wilskracht kan op en neer gaan samen met je energieniveau. Wanneer je vermoeider bent is de kans op toegeven groter. Als je op zo’n moment merkt dat je minder wilskracht heb zet dan bijvoorbeeld motiverende muziek op, pep jezelf op, ga iets doen, lach. Train jezelf om te genieten van wat je doet en het genieten van je doel wanneer je vol energie zit, zodat je ook op de zwakkere momenten kunt aanvoelen waar je het allemaal voor doet.

Foto Doelen Muur

Maak van bepaald gedrag een routine

Je weet wat belangrijk voor je is en wat je doelen zijn. Dat maakt het makkelijk een een dagelijkse routine te creëren die je helpt op weg naar je einddoel. Als je gezonder wilt eten of vet wilt verliezen zorg er dan voor dat je iedere dag minstens een half uur vrij plant om te gaan bewegen en neem als eerste maaltijd van de dag een goede en gezonde bron van voedingsstoffen.

Maak dit alles een deel van je dagelijkse routine en hiermee bouw je tegelijk zelfdiscipline op. Daarnaast moet je afkomen van slecht, tegenwerkend gedrag, wat dat ook voor gedrag mag zijn. Blijf niet hangen in waarom het niet zal gaan lukken, maar kijk naar datgene waardoor het wél gaat lukken!

Stop met zelfmedelijden

Leer jezelf aan om niet altijd medelijden met jezelf te hebben. Stop met het toegeven aan dingen die je doelen tegenwerken. Train jezelf om datgene te doen wat nodig is, ook al heb je daar niet altijd zin in. Verminder bijvoorbeeld  je tv-tijd en ga wandelen, sla je toetje na het eten over en houd je aan je voedingsschema. Oefen dit constant weer, geef niet toe aan dingen die niet mee helpen aan je doel. Hoe vaker je je zelfdiscipline traint, hoe sterker het gaat worden. Echt waar!

Visualiseer je einddoel

Er is weinig dat meer voldoening geeft dan het bereiken van je doelen. Oefen de techniek die veel top sporters toepassen: Visualisatie. Zie jezelf in de toekomst, zie jezelf tijdens het behalen van je doen. Voel hoe zo’n goed gevoel dat geeft. Voel hoe al die moeilijke momenten die je overwonnen hebt, mee hebben geholpen aan je doel. Herinner jezelf wat er voor nodig is om dat einddoel te behalen.

Als je grootse doelen wilt bereiken, grootse dromen hebt, moet je zelfdiscipline gaan ontwikkelen. Door te focussen op de lange termijn consequenties (niet behalen van je doel) van de korte termijn acties (toegeven aan luiheid of een eetbui), kun je jezelf aanmoedigen om zelfdiscipline te ontwikkelen. En soms kun je het ook gewoon oplossen door wat simpele trucjes toe te passen en het jezelf makkelijker te maken. Dus ga aan de slag, want er ligt een einddoel op je te wachten dat dat knokken echt waard gaat zijn!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website