Hoe om te gaan met voeding (en alcohol) met de feestdagen?
Hoe om te gaan met voeding (en alcohol) rondom de feestdagen? 4 tips
13 november 2016 

Hoe om te gaan met voeding (en alcohol) rondom de feestdagen? 4 tips

Holy moly, het begint alweer kouder te worden! Logisch natuurlijk, want we gaan richting decemBRRR.  Ik kan daar altijd zo naar uitkijken. Niet zozeer om het koude weer, integendeel eigenlijk. Maar die warme chocolademelk met marshmallows die ik dan opdrink terwijl ik met van die heerlijke warme bedsokken op een kleedje voor de kachel zit… Ken je dat gevoel?

Buiten is het donker en binnen zijn de kaarsjes aan. Daar zitten we dan, met z’n allen gezellig op de bank een toffe familiefilm te kijken. Nou ben ik een echte fan van de feestdagen in deze maand. En dan in het bijzonder Kerstmis.

Nu vertel ik hier wel zo leuk lief en aardig over maar tegelijkertijd gaan de alarmbellen in mijn hoofd ook rinkelen… Want, hoe doe je dat dan met eten en een kick-ass lijf?

Good food, good life

Bij feestdagen zoals Kerst hoort flink wat lekker eten. Vaak koolhydraatrijk. Erg? Nee hoor, niet erg! Zolang je een beetje in de gaten houdt hoeveel je ‘naar binnen werkt’ kan zo’n weekend er prima mee door. Nu ik deze blog typ, vind ik het gek om nu al over Kerstmis te spreken. Ik ben namelijk iemand die helemaal niet zover vooruit denkt. Toch ben ik van mening dat dit soms best goed kan zijn. Vandaar dat ik het volgende toch maar wil mededelen.

Oke, je bent ontzettend goed bezig met het creëren van jouw kickass-lijf. Een koolhydraatrijke kerstmis is weer achter de rug en de vele vrienden en familieleden zijn weer vertrokken naar ‘their own place’.

RUST… of toch niet?

Niet voor mij

Nee, dit is een puntje wat ik moeilijk vind en ook blijf vinden denk ik. Ik heb bij zoiets de neiging om terug te vallen in ‘mijn oude patroon’. En niet alleen met kerstmis hoor. “Ik heb dit hele weekend al teveel gegeten wat maakt deze chocoladereep dan nog uit.” Dat zeg ik dan terwijl ik aan het laatste rijtje met blokjes begonnen ben.

Eenmaal thuis aangekomen krijg ik te horen dat we de varkenshaas met paddenstoelenrisotto wat nog over is van gister op gaan maken. Hmmm! En ohja, de buurvrouw kwam nog aan met een zelfgemaakte kerstcake met amandelspijs. Och bedankt buuf! Potverdorie wat lekker allemaal. Help!

Nu zegt dat stemmetje in m’n hoofd dat ik dat gewoon lekker op moet eten, straks kom je de buurvouw tegen en vraagt ze hoe haar cake smaakte, wat moest ik dan antwoorden? Uh ja lekker! Terwijl ik het niet eens geproefd had? Nee, dat past niet bij mij als persoon. Maarja, ik had eigenlijk wel met mezelf afgesproken dat ik me weer strak aan m’n macro’s ging houden na kerst.

Maak je niet te druk met deze tips

Ach, weetje? Vandaag nog zei een maatje van me tegen mij dat het lichaam niet kijkt op eens een keer een weekendje “zondigen”.. Alle vormen van suiker worden omgezet naar glycogeen in je lichaam en er bestaan geen losse “ongezonde” producten zonder jouw totale voedingspatroon mee te nemen. Hieronder 4 tips die ik je door middel van eigen ervaring mee kan geven zodat jij de feestdagen prima en ook nog eens verantwoord doorkomt!

  1. Eet lekker waar je zin in hebt maar doe dit wel met mate. Je hebt met feestdagen vaak te maken met uitgebreide gerechten waar ook sauzen bij zitten. Ik voltooi deze tip door vooral te letten op de portiegrootte. Je kan tenslotte 3x langs het toetjes buffet gaan, of een kleine portie nemen voor de smaak met vers fruit.

  2. Omdat je de touwtjes niet als enige in handen hebt, zou je bijvoorbeeld aan je schoonmoeder kunnen vragen of ze ook volkoren brood wil bestellen voor bij de soep en vissalade. Zo pak je als je toch brood eet, wel de meest gezonde variant. Volkorenbrood bevat dezelfde soort vitamines en mineralen als wit of bruin brood maar bevat wel net ietsjes meer van deze belangrijke voedingsstoffen! Of neem een extra portie groente en rauwkost bij het eten.

  3. Als je toch liever koolhydraat arm eet, kies er dan voor om alles zelf te maken. Zo weet je precies waaruit het gerecht bestaat en kan je het zelfs tracken op Myfitnesspal.  Ik doe dit in principe elke dag, maar met Kerst sluit ik dit uit.

  4. Pak de draad weer op: wanneer je niet helemaal losgaat met eten, op je porties let, voldoende groente en fruit blijft eten en geniet zullen een paar feestdagen jouw kick-ass lijf niet in de weg staan. Of wellicht ken je wel het gezegde: je wordt niet dik tussen Kerst en Oud en Nieuw, maar tussen Oud en Nieuw en Kerst. ;)

Leef en geniet!

Enjoy, blijf onder je caloriebehoefte, doe het ‘ zo gezond mogelijk’ maar eet alsjeblieft een keer dat kerstkransje of die portie crème bruleé. Zonder schuldgevoel en zonder te denken “dat je alles hebt verpest”.

Alvast fijne feestdagen gewenst!

Tot snel!

– Annelie

 

Over de schrijver

Door

Susan Rijks

op 6 December 2016

Meteen maar even gaan lezen :-) Superleuke en nuttige blogspot Annelie!

Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website