Groeien als ondernemer? Begin hiermee
Groeien als ondernemer gaat eigenlik altijd gepaard met de nodige groeipijnen. De meeste ondernemers zijn niet sterk genoeg om die pijnen te verduren. Ze vervallen heel snel in het minimaal te behalen resultaat om de maand financieel rond te kunnen breien. Ze stellen zichzelf gerust met zinnen als: “Het is niet erg als je een keer niet veel verdient” of “Oh het is ook warm dus logisch dat je weinig doet.”
Dat soort uitspraken zien we op sociale media steeds vaker langskomen. Met dit artikel willen we voorkomen dat jij onbewust of bewust meegaat in het zwakke gedrag van het stemmetje in je hoofd en de mensen in jouw omgeving, zowel offline als online. Zodat je als ondernemer daadwerkelijk die groeispurt kan maken die nodig is om financieel gezond te worden.
Kijk en/of luister je liever dan dat je dit artikel leest? Kijk/luister het dan via de Lifestyle of Business podcast. Hieronder kun je de video hiervan bekijken.
Je comfortzone, de plek die jou klein houdt
Vaak is zwakte gedreven vanuit een bepaalde comfortzone die ervoor zorgt dat je niet groter gaat denken (lees: niet groter hoeft te denken). Vooral online worden er veel verhalen gedeeld waarin mensen verklaren dat het niet nodig is om voor grote doelen te gaan. Iemand post dan bijvoorbeeld dat je niet altijd moet streven naar 'beter' of 'meer' en dat je ook gewoon tevreden moet kunnen zijn. Vervolgens lees jij dat en pakt het aan als een bevestiging dat het inderdaad beter is om het wat rustiger aan te doen.
Over het algemeen is het niet erg handig om in het verhaal van een ander mee te gaan. Want hierdoor lijkt het logisch om steeds een kleiner spel te spelen dan eigenlijk diep van binnen de wens is.
Wat als je acties niet zorgen voor het gewenste resultaat?
Een tijdje geleden had ik (John) als doel om vier gesprekken te regelen om van daaruit een bepaalde omzet target te halen. Ik had de acties gedaan om de gesprekken te regelen, maar het was niet gelukt. Aan het einde van mijn werkdag dacht ik: “Nou dan niet, dan probeer ik het morgen gewoon opnieuw!” Zo simpel is het tenslotte ook.
Toen plande iemand die ik niet kende een gesprek in. De dag erna had ik het gesprek waarbij we binnen vijf minuten al duidelijk hadden dat we moesten samenwerken. Door het akkoord van deze cliënt had ik meer dan het financiële target gehaald.
Hierna gebeurde bij mij hetzelfde als wat we vaak op sociale media zien, ik ging mee in mijn eigen (zwakke) verhaal.
Ik had mijn targets al bereikt
Ook al had ik niet die vier gesprekken gevoerd die ik mezelf als doel gesteld had. Ik vertelde mezelf:
"Wat maken die gesprekken nou eigenlijk uit? Want dat is ondergeschikt aan het financiële resultaat. Ik heb tenslotte mijn targets gehaald, bovendien is het lekker weer. Als er iets komt, dan komt er nog iets, maar anders niet, want ik heb mijn doel al bereikt.”
Deze conversatie klinkt goed en logisch, maar eigenlijk had ik mezelf eruit gekletst. Ik had immers de afspraak met mezelf verbroken en per 'toeval' heb ik mijn doel alsnog behaald. Ik dacht: “Moet het dan altijd meer, moet het altijd beter en is ‘goed’ dan nooit goed genoeg?” Ik ging mee in de lage standaard van de gemiddelde ondernemer.
Groeien als ondernemer is kiezen wie of wat jou mag beïnvloeden
Op het moment dat je dingen hoort vanuit je familieleden, die bijvoorbeeld in loondienst zijn, of van ondernemers die een kleiner spel spelen dan dat jij in de basis zou willen, merk dan op wat die verhalen doen met jouw gedrag, keuzes, gedachten en resultaten.
Onthoud dat er veel verschillende vormen en manieren zijn die je mee laten gaan in de verhalen van een ander. Bijvoorbeeld als jij je niet wilt schamen of arrogant over wilt komen op het moment dat je familie zegt dat je meer rust en ontspanning nodig hebt. Het is voor hen niet relevant dat jij het superlekker vindt om veel te werken. Nee, het is voor hen relevant dat jij ze niet ontgroeid; dat je gewoon 'normaal' blijft doen.
Als ze je die verhalen blijven vertellen en jij erin meegaat dan kan je steeds meer vakantie nemen en steeds meer afwijken van wat jij in de kern wilt. Dit gebeurt zowel bewust als onbewust.
De vraag die jij voor jezelf heel helder moet beantwoorden is:
"Wat is voor mij de standaard die ik wil hanteren?” En: "Wil ik zo'n persoon zijn?"
Onthoud dat er geen goed of fout antwoorden zijn op deze vragen. Het gaat erom dat jij scherp bent in je keuzes en eigen standaarden, zodat je kunt voorkomen dat je je mee laat nemen in het verhaal van een ander. Dan pas ga je groeien als ondernemer én als persoon.
Kiezen voor je eigen geluk
Niet meegaan in de verhalen van een ander betekent kiezen voor je eigen geluk. En dat betekent dat je af moet afwijken van de massa. En dat is retespannend, want het moment dat jij nergens bijhoort, en als het ware niet je eigen ‘kudde’ hebt, speelt je brein parten. Vanuit de oertijd zijn we namelijk geprogrammeerd dat je in de pas moet lopen, anders ben je een gemakkelijke prooi en loop je dus gevaar.
Op het moment dat jij iedereen van je familie en vriendenkring hoort zeggen: “Je hoeft toch niet persé een miljoenenbedrijf te hebben? Ik verdien 30.000 euro met mijn baan en dat vind ik ook goed genoeg.” Waardoor jij kan denken: “Ik kan dan wel elke keer aankomen met mijn miljoenen doelen maar dadelijk vinden ze mij een opschepper of arrogant en hoor ik er niet meer bij.”
Of misschien krijg je commentaar in de vorm van: “Dat is toch niet nodig? Dat is toch niet wie je bent? Wij zijn normaal gesproken tevreden met minder. Hoe kan het zijn dat jij zo hoog moet streven?” Dit soort uitspraken triggeren het 'ik hoor er niet bij' gevoel.
In realiteit betekent het heus niet dat je familie en vrienden je afstoten, maar het kan wel zo zijn dat je ervaart dat het makkelijker is om mee te praten in hun standaard. Makkelijker dan dat jij blijft spreken en handelen over wat voor jou echt belangrijk is.
Overtuigingen vanuit het verleden beperken je in het heden
Vaak zijn je niet-werkende patronen en achterhaalde overtuigingen gebaseerd op je verleden. Als je merkt dat je lui bent, confrontaties uit de weg gaat of andere problemen hebt waar je tegenaan loopt, kijk dan eens in je verleden. Zijn er momenten geweest waarin jij hebt besloten dat dit de beste oplossing was?
Het is vaak confronterend, maar pas als je jouw gecreëerde overtuigingen en patronen durft bloot te leggen word je bewust, en pas dan kan je nieuw wenselijk gedrag creëren.
Je wilt keer op keer kijken naar: “Hoe kan het dat dit voor mij gewerkt heeft en waarom blijf ik het in stand houden?”
Kies er bewust voor wie jij wilt zijn als persoon
Kijk keer op keer hoe iets voor je werkt en of dit is wie je wilt zijn. Of wil je juist anders komen opdagen? Welke dingen neem jij makkelijk en snel aan als waarheid? Is het werkbaar voor je of is er een middenweg die je wilt hanteren?
Als je merkt dat je geïrriteerd raakt door een bepaalde zwakte of door beuk gedrag, kun je gaan kijken waarom jou dit irriteert of juist een goed gevoel geeft. Door het inzicht dat je hierdoor krijgt kan je jouw gedrag veranderen, groeien als ondernemer en van daaruit werk je gemakkelijk toe naar ander resultaat. Resultaat dat aansluit bij de persoon die jij kiest te zijn.
Een duidelijke purpose
Als je weet wat je wilt en een duidelijk doel hebt dan kan je anders kijken naar je eigen acties. Dan zijn er veel vaker momenten dat je denkt: “Ik wil nu liever slapen of sporten, maar ik doe het niet. Ik maak dit eerst af volgens de afspraak die ik me mezelf gemaakt heb. Want wat ik daarmee ga bereiken is erg belangrijk voor mij."
Dan kun je heel makkelijk al die dingen aan de kant zetten, omdat je weet dat het toch moet gebeuren, want anders bereik je niet wat voor jou belangrijk is.
Dit is wat bij ondernemers vaak ontbreekt, omdat de meeste mensen werken om geld te verdienen. Als je werkt om geld te verdienen, wil je kijken wat er nodig is om te kunnen leven, dit kan best weinig zijn. Als het jouw doel is om te werken om nét rond te komen ben je dus heel snel tevreden.
En hey, het is prima als dat zo is. Wel is het goed om je af te vragen of je gedreven wordt vanuit oude patronen en overtuigingen. Is dit niet het geval: dikke prima! Is dit wel het geval en ben je eigenlijk gewoon te lui om meer te doen dan het absolute minimum, dan is het tijd om andere keuzes te maken. Keuzes die aansluiten bij wat jij achter wilt laten in deze wereld.
De enige die jouw gedrag kan veranderen, zodat je gaat groeien als ondernemer, ben jij. Begin met de vraag:
Ben ik op dit moment degene die ik ook daadwerkelijk wil zijn?
Ben jij degene die je wil zijn of zou je daar weleens een verdiepingsslag in willen maken?
Ga dan naar lsob.nl/gesprek, plan dan een gesprek met me in.