4x voeding wist-je-datjes voor een kick-ass lijf
4x voeding wist-je-datjes voor een kick-ass lijf
5 augustus 2016 

4x voeding wist-je-datjes voor een kick-ass lijf

Zie jij op het gebied van voeding soms door de broccoli (ik bedoel bomen) het bos niet meer? Wat is nu waar en wat niet? Bestaan er ‘gezonde’ en ‘ongezonde’ producten? En hoe zit het met suiker? Wat moet je wel (of niet) eten voor een kick-ass lijf en een kick-ass gezondheid? In dit artikel licht ik vier wist-je-datjes toe om jou een stukje op weg te helpen.

Wist je dat:

1. Gezond eten vooral een kwestie van context is?

Er bestaat namelijk niet een universele en kant en klare definitie wat wel of niet gezond is. Als jij aan iemand die vegetarisch eet vraagt wat gezond is krijg je waarschijnlijk een ander antwoord dan iemand die alleen maar biologisch vleet eet. Je lichaam denkt niet zo zwart-wit als jij, je kan nooit stellen ‘dat appels goed zijn en pizza’s slecht’ zonder het gehele voedingspatroon te bekijken.

Voeding bestaat uit energie, genaamd calorieën. Jouw lichaam verwerkt de hoeveelheid  calorieën, eiwitten, vetten, koolhydraten die jij binnen krijgt en neemt overige voedingsstoffen zoals vezels en micronutriënten uit jouw voeding op (zoals vitamines en mineralen).

Ieder persoon heeft een andere hoeveelheid calorieën en macronutriënten nodig. Dit is onder andere afhankelijk van jouw doelen, lichaamssamenstelling en activiteiten niveau. Iemand die fanatiek traint voor een marathon zal meer koolhydraten nodig hebben dan iemand met een kantoorbaan die alleen aan krachttraining doet. Is het dan ‘ongezond’ als de persoon die voor een marathon traint een paar ouderwetse boterhammen met kaas en hagelslag eet?

Wanneer jij een voedingspatroon hanteert waarbij je genoeg essentiële voedingsstoffen binnen krijgt met een koolhydraat inname passend bij jouw doelen, voldoende eiwitten en genoeg vetten (met een mix van verzadigde en onverzadigde vetten) en je nog niet aan jouw caloriedoel zit zou je in feite nog wat ‘lege’ calorieën kunnen eten zonder dat dit meteen ‘ongezond’ is.

2. Calorieën tellen, maar dat niet betekent dat je ze daadwerkelijk moet tellen?

Ieder product wat je eet bevat dus energie: voedingsenergie, wat wij de naam calorieën geven (hoewel de officiële benaming kilocalorieën is, vandaar de afkorting kcal). Als je wil afslanken is het belangrijk een negatieve energie balans te hanteren: zorgen dat je meer energie verbruikt dan je binnenkrijgt. Toch hoef je daarom niet perse alle calorieën die je eet te tellen om resultaat te behalen.

Je kan ook met een voedingsschema werken waarbij een gecertificeerde coach of diëtist voor jou berekent wat en hoeveel jij kunt eten. Maar er is ook een andere optie om zonder eetlijstje of het tellen van calorieën af te slanken. En dat is door rekening te houden met jouw eetlust en de mate waarin producten verzadigen. Zo zijn er producten die meer verzadigen dan andere producten, terwijl ze even veel calorieën bevatten.

Zo kan je ervoor kiezen om magere kwark te nemen in plaats van yoghurt, zelfs wanneer de voedingswaarden gelijk zijn. Doordat kwark compacter is zal het waarschijnlijk meer vullen dan yoghurt. En in plaats van een candybar als tussendoortje kan je ook bijna 700 gram aardbeien eten. Nu is 700 gram aardbeien wellicht wat aan de ruime kant, maar door slimme keuzes kan je ervoor zorgen dat je uiteindelijk alsnog op een calorie tekort uitkomt zonder honger hebben of calorieën te hoeven tellen.


3. Er geen dik makende koolhydraten bestaan?

Je hebt vast wel eens van simpele versus complexe koolhydraten gehoord, waarbij de gedachte heerst dat complexe koolhydraten vaak ‘gezonder’ zijn en simpele koolhydraten slecht of dikmakend zouden zijn.

Wist jij echter dat iedere vorm van koolhydraten in jouw lichaam afgebroken worden tot glucose? Voor jouw lichaamssamenstelling (dus ook als je wil afvallen) maakt het niet uit van welke bron een koolhydraat afkomstig is. Je lichaam denkt niet, “Yes, een zoete aardappel!” of “Help, dit is witte Euroshopper spaghetti!”. Een koolhydraat is wat dat betreft een koolhydraat.

Er zitten alleen wel onderlinge verschillen in aanvullende voedingsstoffen zoals vitamines, vezels en mineralen en de mate waarin een product verzadigt. Daarom is het voor jouw ‘gezondheid’ niet aan te raden koolhydraten alleen uit snoep en koek te halen maar te zorgen dat de basis in orde.

4. De suikerverslaving niet bestaat?

Misschien heb jij wel eens ergens de uitspraak “Suiker is net zo verslavend als cocaïne!” voorbij zien komen op het internet. Hoewel het een sensationele titel is, is het nog maar de vraag of ‘de suikerverslaving’ bestaat. Tenminste, in de zin van dat je aan een los product of een los aspect uit jouw voedingspatroon verslaafd kan zijn.

Er bestaat wel degelijk een eetverslaving wanneer we kijken naar eetproblemen. Echter is suiker an sich niet verslavend, het zijn vaak meerdere aspecten die ervoor kunnen zorgen dat je kan hunkeren naar bepaalde producten of moeite hebt met maat houden: denk aan de smaak (of de smaakcombinaties met zout en vet), de textuur, de mate waarin een product verzadigd, de geur, marketing aspecten, emoties en sociale aangelegenheden.

Als suiker echt als los onderdeel verslavend zou zijn, waarom ben je dan nooit spontaan van jouw studie- of werkplek weggerend om met trillende handen in een bakje suikerklontjes te graaien? Bovendien zijn alle vormen van koolhydraten opgebouwd uit suikermoleculen: zelfs de koolhydraten uit fruit zijn in feite een vorm van suiker.

Creëer een kick-ass lijf en lichaam met een andere mindset

Juist om een kick-ass lijf en een kick-ass gezondheid te creëren hoef je niet zwart-wit te denken op het gebied van voeding. Door wat kleine, slimme aanpassingen kun je enorme winst behalen op jouw fysieke fitheid én jouw mentale gezondheid. En wie wil dat nu niet?
Heb jij nog bepaalde vragen of andere onderdelen op het gebied van voeding waar je graag antwoord op wil hebben? Stel deze dan gerust in een reactie onder deze post!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website